Καλαμάτα: Τί λένε οι εμπειρογνώμονες για την πτώση του αεροσκάφους

Καλαμάτα: Πανελλήνια θλίψη προκαλεί η απώλεια του επισμηναγού Επαμεινώνδα Κωστέα που έχασε την ζωή του εν ώρα καθήκοντος

Ο εν λόγω επισμηναγός επέβαινε στο εκπαιδευτικό αεροσκάφος, το οποίο συνετρίβη μπροστά στα μάτια της συζύγου του και των δύο παιδιών τους που παρακολουθούσαν την μοιραία πτήση.

Ο άτυχος πιλότος έκανε «βύθιση» κατά τη διάρκεια της άσκησης, μία κίνηση στη διάρκεια της οποίας το αεροσκάφος δέχεται μεγάλο φορτίο στα δομικά μέρη, ύστερα έκανε απαγκίστρωση και σε ύψος περίπου 2.000 ποδιών αποκολλήθηκε αυτό το κρίσιμο κομμάτι του αεροπλάνου, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες. Ως εκ τούτου, αποκλείεται και το ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους.

Συγκεκριμένα, ο 40χρονος χειριστής του εκπαιδευτικού αεροπλάνου Τ-2, πετούσε κοντά στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, έχοντας αναπτύξει μεγάλη καθοδική ταχύτητα και χωρίς να έχει αναφέρει κάποια βλάβη το αεροσκάφος έπεσε ξαφνικά.

Από ότι φαίνεται, από τα μέχρι στιγμής στοιχεία, όταν ο επισμηναγός αντιλήφθηκε το πρόβλημα του αεροσκάφους, εκτιμάται ότι, είτε δεν πρόλαβε να εκτιναχθεί με το κάθισμα, είτε δεν ήθελε να ρίξει το αεροσκάφος σε κατοικημένη περιοχή.

Καλαμάτα: «Έπρεπε το αεροπλάνο να είχε αντικατασταθεί»

Σε συνέντευξη του στο MEGA, ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραιωσηφίδης, ανέφερε ότι είναι «Βαριά χρονιά για την πολεμική αεροπορία, είναι η έκτη απώλεια που έχουμε φέτος». Συνέχισε λέγοντας ότι «Αποχωρούν αυτοί οι οποίοι πήραν μεταθέσεις τώρα και πηγαίνουν στις νέες μονάδες τους. Ο συγκεκριμένος ιπτάμενος, από ό,τι αντιλαμβάνομαι, θα έφευγε για νέα θέση και ολοκλήρωνε την καριέρα του και σαν εκπαιδευτής και σαν πιλότος».

Όπως λέει ο ίδιος: «Το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν έχει πολλές απώλειες. Είναι ένα παλιό αεροπλάνο, παραγγέλθηκε το 1974, υπηρετούν από τότε ανελλιπώς. Είναι αυτά που εκπαίδευσαν όλους τους χειριστές των μαχητικών και μη αεροσκαφών της ΠΑ όλα αυτά τα χρόνια. Η προηγούμενη απώλεια είναι το 2018, αλλά τότε είχαμε δύο πτώσεις, η μία ήταν θανατηφόρα, η άλλη όχι. Και αμέσως προηγουμένως πρέπει να πάμε στο 1996. Ήταν είναι αξιόπιστο αεροπλάνο και τα εκπαιδευτικά, ιδιαίτερα αυτού του τύπου με δύο κινητήρες, είναι αυτό που λένε ότι συγχωρούν λάθη».

Σύμφωνα με τον κ. Καραιωσηφίδη: «Δεν πετάει τίποτα στην ελληνική ΠΑ αλλά και σε όλες τις αεροπορίες αν δεν είναι ασφαλές. Όταν το πρωί χθες ο μηχανικός παρέδωσε το αεροπλάνο στον πιλότο και υπογράψανε, ο πιλότος είχε την εμπιστοσύνη ότι το αεροπλάνο ήταν αξιόπλοο. Τι συνέβη στη συνέχεια είναι θέμα διερεύνησης, όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά».

Τέλος, ο ίδιος υπογραμμίζει πως: «Το παλιό αυτό αεροπλάνο θα έπρεπε να έχει αντικατασταθεί. Υπάρχει διαδικασία αντικατάστασης».

Τί λένε οι εμπειρογνώμονες

Έχοντας αναλύσει το δυστύχημα, οι εμπειρογνώμονες μετά τη διερεύνηση του αεροπορικού δυστυχήματος, ανέφεραν πως υπάρχουν δύο ενδεχόμενα, είτε πρόκειται για μηχανική βλάβη, που οδήγησε στη συντριβή, είτε για λάθος εκτίμηση του χειριστή.

Όπως τονίζουν, αυτές οι ασκήσεις έχουν μεγάλη κλίση και πολλά G. Αν κανείς υπερβεί τα μέγιστα επιτρεπτά G της άσκησης, ενδέχεται το αεροσκάφος να έχει απώλεια στήριξης. Λόγω του ύψους, ο επισμηναγός υπάρχει περίπτωση να μην πρόλαβε να εκτιναχθεί, ώστε να εγκαταλείψει το αεροσκάφος.

Επίσης, λόγω της υπέρβασης των G υπάρχει περίπτωση να υπήρξε κάποια βλάβη, είτε στην άτρακτο, είτε στα πηδάλια, είτε στο φτερό. Όλα τα ενδεχόμενα θα ερευνηθούν από την αρμόδια επιτροπή του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας.

Καλαμάτα: «Άκουσα έκρηξη και το είδα σε χαμηλό ύψος», αναφέρει αυτόπτης μάρτυρας

«Μου έκανε εντύπωση ο θόρυβος που έκανε το αεροσκάφος και για αυτό το παρακολουθούσα, κατάλαβα ότι κάτι δεν πήγαινε καλά», σύμφωνα με γεωργό που έκανε εργασίες κοντά στο σημείο όπου κατέπεσε το αεροσκάφος Τ-2, με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό του Επισμηναγού Επαμεινώνδα Κωστέα.

«Αυτά ανέβαιναν προς τον Βορρά, μου έκανε εντύπωση ο υπερβολικός θόρυβος που έκαναν, το πέρασα για μαχητικό και για αυτό το παρακολούθησα. Στη συνέχεια, κάτι εκσφενδονίστηκε και έγινε μία έκρηξη και υπήρξε καπνός, από εκείνη τη στιγμή κατάλαβα ότι θα πέσει το αεροπλάνο, το οποίο είχε βγει ήδη περίπου 500 μέτρα από το αεροδρόμιο», επεσήμανε ο αυτόπτης μάρτυρας, μιλώντας στο MEGA.

Συγκλονίζει η αδελφή του πιλότου – «Έφυγε ο άγγελός μου, ήταν άδικο να γίνει έτσι»

Βαρύ είναι το πένθος για την οικογένεια του 40χρονου πιλότου, ο οποίος έχασε τη ζωή του όταν συνετρίβη εκπαιδευτικό αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας στην Καλαμάτα.

Το MEGA επικοινώνησε με την αδελφή του επισμηναγού, η οποία ανέφερε πως η οικογένεια έχει πραγματικά χάσει τη γη κάτω από τα πόδια της μετά την συγκλονιστική απώλεια.

«Ήταν στο (αεροδρόμιο) η σύζυγός του και τα παιδιά. Ήταν η τελευταία πτήση για να φύγει διακοπές με την οικογένεια του. Θα έφευγε απλά για Κρήτη επειδή είναι από εκεί η σύζυγός του, να περάσουν Πρωτοχρονιά. Είχε νομίζω πάνω από τρεις χιλιάδες ώρες πτήσης. Ήταν ένα εξαιρετικό παιδί».

«Έφυγε ο άγγελός μου, έφυγε το παιδί μου. Ήταν άδικο να γίνει έτσι… ήταν πολύ άδικο. Πολύ νέος άνθρωπος. Ένα πολύ νέο παλικάρι που δυστυχώς έφυγε πολύ άδοξα. Έχει δύο μικρά παιδάκια».

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, η σύζυγος και τα δύο παιδιά του άτυχου επισμηναγού βρέθηκαν ως θεατές κοντά στο σημείο της εκπαιδευτικής πτήσης καθώς ήταν η τελευταία πτήση του αγαπημένου τους προσώπου και ήθελαν να τον καμαρώσουν.

Ο 40χρονος δεν πρόλαβε να ενεργοποιήσει τον μηχανισμό εκτόξευσης με αποτέλεσμα να παραμείνει στο αεροσκάφος. Έτσι η άτυπη γιορτή που του είχαν ετοιμάσει για την τελευταία πτήση που θα εκτελούσε με τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους έμελλε να εξελιχθεί σε τραγικό εφιάλτη.

Τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις

Με απόφαση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια, κηρύσσεται τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις, από χθες, Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου 2023, έως και την Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου 2023, για τον θάνατο εν ώρα καθήκοντος του Επισμηναγού (Ι) Επαμεινώνδα Κωστέα. Οι σημαίες στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας είναι μεσίστιες.